בימים אני עסוקה בחזית של הדברים. אני מעצבת עטיפות לספרים, שער למילים. נותנת צורה ופרשנות חזותית למילים של אחרים, למחשבות. מנסה להיות מובנת, מזמינה, מפתה, מהודקת, פוֹלָה פגמים לפני הדפוס.
אך לעיתים החזיתות ממורקות מדי בשבילי. חסונות . הרוך נגלה לי בצללים של החצרות האחוריות, בפגומים, בשבורים, בחלודים, במקומטים, במצולקים, בפצועים, בכאובים.
הרבה לפָנַי, בתרבויות שונות מצאו טעם לַפגם, ואפילו ניכסו אותו אל תוך הסדר הטוב, הראוי. היהודים שמחוייבים לשייר בבית אמה על אמה שאיננה מסוידת, תזכורת יומיומית וזכר לחורבן; אמני האריגה של השטיחים הפרסיים המופלאים שמשאירים פגם מכוון ומותירים את השלמוּת לאל, משחררים אותנו מאמונה שקרית שהשלמות היא בהשג ידנו; ובתרבות היפנית במיוחד – שמבקשת להראות לנו שכד מעט שבור, זיקנה ושלכת עולים ביופיים על יפי הנעורים, שמחייבת את האמן להטיל ביופי המושלם פגם כדי להגיע מעבר ליופי. הפגמים התרבותיים האלה מקלים עלינו, מניחים לנו לחמוק מעט מהכמיהה למושלם.
בחצרות האחוריות נחשפים חמרי הגלם של החיים. אני רואה בחפצים המושלכים כאן, מאובקים, מחלידים ועזובים לנפשם ייצוג חומרי לכל הדברים שהייתי, שרציתי להיות, המשימות שלא סיימתי, התקוות שנכזבו, הדברים שלא החלטתי לאן הם שייכים. השברים הלא מאוחים מקבלים כאן צורה. הבבואה הזאת, כמו אמת נאמרת, מרגיעה אותי, ואפילו מנחמת כמו פיסת קרקע הנגלית מבעד למבול, מנוח לכף רגלה של היונה.
כמו המילים הנוראות-נפלאות, הבהירות כל כך כל כך בשירו של אבידן יפוי כח:
"מה שמצדיק יותר מכל
את הבדידות, את היאוש הגדול,
את הנשיאה המוזרה בעול
הבדידות הגדולה והיאוש הגדול,
היא העובדה הפשוטה, החותכת,
שאין לנו בעצם לאן ללכת."
אני אוהבת את צד התפר, תמיד יותר אהבתי סקיצות מציורים גמורים. נוח לי שם מאחור עם הפַטינה של הזמן. החלודה והזמן יוצרים יופי, ככה העיניים שלי רואות עכשיו. האגביות של הצורות היא מרגוע לעין ולי. אין צורך להתהדר, אפשר פשוט להתרווח, לשים רגלים על השולחן, בין חברים. להניח לתפרים להיפרם קצת, לסדקים להתגלות
דרך הסדק הזה שהאור חודר דרכו, כמו עליסה שנופלת לבור לארץ הפלאות, כמו ארון הבגדים שנפתח ומזמן לנו אריה, מכשפה והרפתקות מופלאות, כמו שביל האבנים הצהובות לארץ עוץ, אני נשאבת לארץ החצרות האחוריות.
נכנסתי דרך הסדק פנימה אל מולדת החצרות האחוריות שלי לעולם של פגימויות והשתקפויות שבורות ופה ושם גם פינות חמד נחבאות ורציתי להישאר.
כשהתחלתי את הבלוג חשבתי על קארבר, על מציאה מאוחרת של מולדת, על האפשרות המופלאה לשלוח לעצמי גלויה משם – לצלם תמונות ולשמור. עכשיו אחרי המון שיטוטי חצרות אני יודעת עוד משהו – החצרות הן מין דיוקן עצמי, יומן סקיצות מיידי, תרצו סוג של אוטוביוגרפיה.
הבת שלי אומרת לי: תכתבי מה שאת מתכוונת. אני יודעת ומתקשה להגיד. כמו הגוף שלי, קיים, אבל לא בהכרח אשמח לראותו משתקף במראה. עדיף לחוש אותו. לכתוב את הדברים חשופים זה קצת כמו להתפשט, ככה בצהרי היום, באיילון, נניח. והמשפט הזה, הפשוט לכאורה, של אפרתי משמש לי מגדלור ומצפן, מנחה אותי להיזהר מהחשק למרק קצת את הדברים, לצחצח אותם.
כאן בשבילי הוא המקום. ואולי אלו הן המילים:
אין שלם מלב שבור; אין זעקה גדולה מהדממה, אין ישר מסולם עקום.
(מנחם מנדל מקוצק)
פרחים שמאחרים
צומחים מבעד חורים של קיר בגן
נצבעים עם הגשם
לאיטם
בצבעי הסוואה
אדומים וורודים זוהרים.
פרחים שמאחרים
נפתחים לאיטם
בתוך אפלולית הגינה
אל תוך יד מושטה
מלאי טל ואולי אהבה.
פרחים שמאחרים
מגלים את עצמם
בתוך צנצנת זכוכית במטבח
עם מים פושרים ומעט אקונומיקה
ומחזיקים ומחזיקים ומחזיקים.
תודה יקירי, על הפרחים, בשבילי הם לגמרי בזמן!
דורית הנהדרת. כרגיל משאירה מקום לפעימת הלב לתקתק כל הלילה, לחשוב עליך ועל עולמך הקסום.
אקשיב לפעימת הלב שלך חמוטל בתודה
דורית אהובה, תודה על היופי שאת מגלה באמת הפנימית (האחורית?) על סדקיה ופגמיה.
ללי יקרה, בכל סדקי ופגמי את אתי, ושם היופי
עומק מקסים וסוחף לעולמות פנימיים וחיצוניים כאחד.
תודה אורית, נעים להיסחף כשיש חברה לדרך כמוך
דוריתי כתבת וצילמת מושלם על אי המושלמות. ותאמרי לאפרת שלאמא עשירה כאמה הכי לא פשוט זה לכתוב בפשטות את מה שהיא מתכוונת – עשית זאת בפשטות ענקית
מחמאה מושלמת, או שמא לא לגמרי 🙂 כדי שאוהב אותה יותר
אהבתי מאד. אחשוב קצת ואכתוב לך מחר מחרתיים עוד שלושה ימים.
מלאונרד כהן לא כל כך אכפת לי פתאום, אהבתי מאד את שתי תמונות הסיום שהם בסדר ובמיקום הנכון. אבל אכתוב עוד כמה ימים.
מחכה… בינתיים נעים לחשוב שאת חושבת 🙂
אז ככה, שוב את מעבירה אותי להודו, או ליתר דיוק ל"קרקע לא מוכרת" של ג'ומפה להירי:
"בסופו של דבר, אלה חיי אדם: כמה צלחות, מסרק אהוב, זוג נעלי בית, שרשרת חרוזים".
יופי של צילומים,ותענוג לקרוא.
למצוא את עצמי יחד עם ג'ומפה להירי – זה כבוד ועונג, תודות אילנה
אוהבת מאד את הבלוג כולו, דורית, ובמיוחד את הפוסט הנוכחי. השילוב שבין הטקסט והצילום הוא מפעים נפש. חגיגה אמיתית שיכולה לבוא רק מהחצר האחורית.
כמה זה משמח, מאירה. למצוא נפש מבינה שתשוטט אתי בחצרות האחוריות ותאהב – זו חגיגה אמיתית!
דורית היקרה, זה מקסים!!
התפעמתי, התרגשתי ואהבתי!. את המילים, את הכישרון לצרפן יחד, את הצילומים המהממים, את הרגישות, ואת האזכור של אפרת ביתך.
פעם ראשונה שלי פה, ואני מתכוונת לשוב ולבקר
[מזמינה אותך לחצרות האחוריים בירושלים]
רינת
תודה רינת יקרה, איזה יופי לפגוש אותם כאן, אשמח מאוד אם תבקרי ותצטרפי לשיטוטים שלי
וכן, בהחלט רוצה לגלות גם בחצרות הירושלמיות (יש לי אחת בבלוג כבר) נפלאות.
היי דורית, מלכת הסדקים והפינות הנבוכות של החיים . אוהבת מאוד את הכניסות והיציאות שלך דרכם של מלים וצילומים. אוהבת במיוחד את הנעל הזהובה מין סינדרלה שנשכחה בחצרות האחוריות . תודה!
תודה דינה, מלכת החיוכים ! תודה על המבט החכם היפה והרך. תודה שאת – את